PKO BP będzie korzystać z Blockchain
Czegoś takiego jeszcze nie było. PKO BP wyśle klientom informację wykorzystując blockchain
PKO Bank Polski chce pokazać całej Europie jak wykorzystać technologię blockchain. Do 5 mln swoich klientów wyśle cyfrową informację o zmianach w regulaminie. Każdy z nich będzie mógł łatwo sprawdzić autentyczność dokumentu i wprowadzane do niego zmiany.
Kilka miesięcy trwały prace nad zastosowaniem technologii blockchain do potwierdzenia autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez PKO Bank Polski drogą elektroniczną. Teraz mechanizm jest już po pełnym wdrożeniu i za kilka dni będzie sprawdzony w praktyce. A to za sprawą komunikatu dotyczącego nowych zapisów w regulaminie banku. Trafi on do 5 mln klientów PKO Bank Polski w formie cyfrowej, właśnie z wykorzystaniem blockchainu. Pozostali otrzymają informacje w tradycyjnej formie.
PKO Bank Polski z sukcesem realizuje strategię ukierunkowaną na cyfryzację, a pełne wdrożenie rozwiązania opartego na blockchainie jest kolejnym krokiem na obranej przez nas ścieżce, który umacnia naszą pozycję lidera technologicznego polskiej bankowości. Pracujemy nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a w prace angażujemy partnerów zewnętrznych, wspólnie tworząc nowoczesną bankowość w Polsce. – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Historyczna wysyłka na tle Europy.
PKO Bank Polski utrzymuje, że w historii europejskiej bankowości czegoś takiego jeszcze nie było. Bo informacja z wykorzystaniem blockchainu ma trafić do ok. 5 mln klientów – tych którzy wyrazili zgodę na taką formę przekazywania informacji przez bank.
Szacują, że dzięki wykorzystaniu tej technologii około połowa analogowej korespondencji banku ma przybrać formę cyfrową.
W prosty sposób zweryfikujesz dokument.
Połowa klientów PKO Bank Polski otrzyma zmiany w regulaminach drogą cyfrową. Korzyści banku, choćby z oszczędności na papierze, są oczywiste. A co zyskują klienci? Teraz rzeczywiście w bardzo prosty sposób sprawdzą, czy dany dokument faktycznie pochodzi z banku i czy jest wciąż aktualny.
W elektronicznej korespondencji z PKO Bank Polski klient znajdzie m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku. Tam z kolei, bez konieczności logowania, tylko wklejając ów identyfikator hash lub po jego wgraniu (załadowaniu z dysku lub przeciągnięciu na stronę) zobaczymy, kiedy dokument był ostatnio modyfikowany i w jakim zakresie. Tak zapisany będzie znajdował się zarówno na serwerach PKO Banku Polskiego jak i Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Wspólny cel z Krajową Izbą Rozliczeniową.
W prace nad wykorzystaniem technologii blockchain w komunikacji z klientami mocno włączyła się Krajowa Izba Rozliczeniowa. Ta od pewnego czasu identyfikowała zapotrzebowanie banków w zakresie informowania klientów o zmianach w dokumentach publicznych, takich jak np. regulaminy czy tabele opłat i prowizji.
Jako partner technologiczny banków, pełnimy także rolę sektorowego ośrodka badań i rozwoju. Dlatego, bazując na uzgodnionym w ramach sektora podejściu, wspólnie z PKO Bankiem Polskim wypracowaliśmy rozwiązanie wykorzystujące w praktyce potencjał, jaki daje technologia blockchain. Nowa usługa, oparta na technologii blockchain oraz kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, pozwala w pełni dopasować się do potrzeb banków, gwarantuje łatwą integrację, wysoką wydajność, skalowalność i bezpieczeństwo – przekonuje Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR.
PKO Bank Polski udowodnił, że platforma fintechowa ma sens.